dinvenmichael.dk

– life, the universe and everything…

Kære alle, så er det langt om længe igen blevet tid til en lille update!

Efter at have tilbragt en lille uge i Beijing vendte vi næsen sydpå mod Vietnam. I Vietnam, nærmere bestemt Ho Chi Minh City (HCMC) bor og arbejder Casper (Cathrines storebror) som vi fik lov at indkvartere os hos. Vi ankom rimeligt sent torsdag aften og nåede ikke så meget den dag. Dog nåede vi at stifte bekendtskab med det helt absurde taxi-kaos der hersker i byen. Situationen er tilsyneladende den at ud af de 20-30 taxiselskaber der opererer er det kun 2 man reelt set kan stole på. Heldigvis kunne Casper bidrage med baggrundsviden på det punkt så det lykkedes os ikke at blive snydt på turen (eller det tror jeg ihf. ikke).

Fredag stod den på sightseeing. Undertegnede, Cathrine og Christoffer bevægede sig ud i byen. Noget af det første man lægger mærke til i HCMC er det helt vanvittige antal knallerter/scooters/mopeds der kører rundt på vejene. Det ser helt kaotisk ud, men der er vist mere system i det end man umiddelbart tror. Vi nåede omkring ‘genforeningspaladset’ som var stedet hvor Syd-Vietnam’s præsident styrede landet indtil overgivelsen ved Vietnam krigens slutning. Herefter var planen at vi skulle ud på krigsmuseet, men den asiatiske regntid kom os i forkøbet, så vi valgte at hoppe i en taxi tilbage til basen (dvs. hos Casper). Om aftenen var Christoffer og jeg et smut forbi Caspers lokale skrædder for at få taget mål til et par skjorter. Der måtte tilsyneladende en del overtalelse til fra Caspers side, da skrædderen sædvanligvis havde lidt længere leveringstid – men det lykkedes.

Lørdag-Mandag stod den på ø-ferie. Casper havde arrangeret en tur til øen Phú Quốc som er en dejlig paradisø i den Thailandske Golf, ca. en times flyvning fra HCMC. Her boede vi et lækkert sted hvor vi havde en hel hytte til rådighed. Vejret var lidt svingende pga. regntiden, men det var ikke noget der generede synderligt. Lørdag stod den hovedsageligt på afslapning ved poolen og en dukkert i havet. Søndag lejede vi et par scooters hvor Michael Dyrmose absolut fik demonstret sine evner indenfor dette felt. Her kørte vi rundt på den sydlige del af øen og kom blandt andet forbi en uafsindigt dejlig strand. Desværre skulle vi allerede tilbage om mandagen, vi havde nu ellers lyst til at blive et par dage mere…

Den efterfølgende dag nåede vi ikke så meget. Et par af selskabets deltagere (jeg nævner ingen navne) havde lidt svært ved at komme ud af fjerene. 🙂 Vi nåede dog bl.a. på en lille sejltur på floden (ca. en times tid). Tirsdag nåede Cathrine og jeg også at booke lidt aktiviteter til de kommende dage. Onsdag fik vi arrangeret en tur til Mekong Deltaet og torsdag skulle vi lidt nord for byen og se de berømte Cu Chi tunneller.

Turen til Mekong Deltaet den efterfølgende dag gik fint. Mekong deltaet er et kæmpe stort og frodigt flod-delta i den sydlige del af Vietnam. Da vi desværre kun havde en enkelt dag til turen, nåede vi desværre ikke så langt omkring. Vi nåede dog at få et indblik i hvad området kan byde på. Vi nåede en del omkring og nåede bl.a. at se en Coconut Candy factory, høre ‘lokal’ musik, sejle i kano og køre i hestevogn. En fin og begivenhedsrig tur – det virkede dog lidt opstillet et par af stederne hvor vi skulle se hvordan de lokale arbejdede 🙂

Cù Chi-tunnellerne var bestemt også et besøg værd. Tunnellerne er et særdeles omfattende netværk af underjordiske gange som blev brugt af de nord-vietnamesiske styrker under krigen. Der var også en udstilling af forskellige grusomme fælder som vietnameserne havde lavet i kampen mod amerikanerne. Som et ekstra tilbud til de mest tossede turister var der en skydebane med mulighed for at prøve at skyde med AK-47, det sprang vi dog over. 😉 Selve tunnellerne var meget spændende og hvis ikke man var et så frygtløst menneske som undertegnede, kunne man måske blive ramt af et let anfald klaustrofobi. Højden i tunnellerne gjorde at man var nødt til at små-kravle (er det et ord?), og det gjorde det heller ikke nemmere når man bar en rygsæk – dumt.

Torsdag aften var jo den sidste aften inden hjemrejsen til Danmark og da der skulle sluttes af med manér skulle vi alle fire have en omgang massage. Der blev en vældig oplevelse, underholdende og lidt voldsom, da det ikke var meget engelsk hun forstod. Hun nåede da også at gå ovenpå mig mens jeg lå på maven – nu jeg tænker over det er jeg stadig lidt øm. 😉

Det var alt for denne gang. Vi havde en rigtig god tur til både Kina og Vietnam og har fået en masse fantastiske oplevelser med hjem i bagagen. Håber at folk har kigget med. Husk iøvrigt at kigge forbi ofte – det er aldrig til at vide hvornår der sker noget nyt på dinvenmichael.dk