dinvenmichael.dk

– life, the universe and everything…

Kære alle.

Det følgende indlæg skrives i nattoget mellem Shanghai og Beijing. Det er vist ved at være tid til at få samlet op på den forgangne uge. Jeg tror dog jeg gør klogt i at fatte mig lidt mere i korthed end tidligere… 🙂

Mandag startede med morgenmad på hotellet, da vi for en gangs skyld var kommet op mens det stadig blev serveret. Det var absolut lokale specialiteter der var i buffetten, dvs. bl.a. dumplings som er en slibrig/klæg masse med et eller andet kødfyld… – jeg ligger billeder op så snart det er muligt. 🙂 Herefter gik turen, med tog, til byen Suzhou der ligger ca. 100km vest for Beijing. Togturen tog en times tid og undervejs blev vi underholdt af en salgsdame der solgte forskelligt ubrugeligt kinesisk legetøjsbras, hun var dog meget ihærdig i sine demonstrationer, så det var meget sjovt at se. Suzhou er verdenskendt for sine kinesiske haver og kanaler – Kinas Venedig kaldes det vidst. Haverne var faktisk utroligt flotte og vi brugte en del tid der. Vi var også omkring et silkemuseum som både forklarede silkens historie og silkeormens udvikling. Turen tilbage til stationen foregik i cykeltaxa. Chaufføren var dog lidt oppe i årene så da vi skulle forcere en stigning op mod en bro, blev jeg nødt til at hoppe af og hjælpe med at skubbe.

Dagen efter hvor vi langt om længe nåede at besøge Shanghai Museum. Efter den blandede success med morgenmad dagen iforvejen, besluttede vi os for at spise et andet sted. 😀 Vi ankom derfor til museet omkring kl. 10 og allerede på det tidspunkt havde der samlet sig en længere kø – så vi endte med at tilbringe den næste times tid i stegende varme. Gudskelov var der mulighed for at købe vand og tiden i køen fordrev vi bl.a. blive fotograferet af en kinesisk turist og udfylde spørgeskemaer. Museet er arkitektonisk ret flot og indeholder en endeløs samling af kinesisk historie, bl.a. mønter, kunst, vaser, statuer, m.v. Så det er helt sikkert en stor oplevelse hvis man virkelig er interesseret i historien bag ‘riget i midten’. Problemet var nok at vi måske nok havde forventet lidt mere hi-tech fancy show, så egentlig gik vi og småkedede os… 😀 Efter et par timer på museet havde vi fået nok af kunst og kultur og drog mod Shanghai’s ‘French Concession’ område. Det er den del af byen hvor alle de smarte og dyre butikker ligger og skiller sig en del ud fra resten af byen. Det er faktisk et rigtig hyggeligt område.

Om onsdagen nåede vi omkring Shanghai Aquarium. Det var virkeligt flot og der var en masse farvestrålende fisk og ikke mindst hajer. Akvariummet kan også prale med at have verdens længste undervandstunnel på 155 meter hvor man går under vandet mens kæmpe store hajer, skildepadder og fisk svømmer rundt ved siden af og over hovedet. Det var bestemt en rigtig stor oplevelse. Onsdagen forløb også med besøg i Mr. Sun-Yatsen’s bolig der er lavet om til museum. Han var vist nok den første præsident efter kejserdynastierne. Interessant nok udstilling men det meste stod på kinesisk. Der var ikke så meget hjælp at hente hos personalet der ikke kunne et ord engelsk. De vil meget gerne vise ting frem og forklarer på kinesisk, men når man så spørger lidt på engelsk, træder de langsomt tilbage og kigger den anden vej… Senere på dagen kom vi omkring Fuxing Park som er en grøn oase midt i byen. Det er et sted hvor kineserne samles og dyrker alle slags tænkelig og utænkelig motion, spil, sang og dans. Vi så bl.a. en mand der stod og klappede et træ – lidt sært, men meget sjovt. Parken er iøvrigt prydet med en stor statue af Marx og Engells så kommunismen lever i bedste velgående. 🙂 Om aftenen ankom Cathrines storebror Casper som bor og arbejder i Vietnam til daglig. Sammen drog vi ned til ‘the bund’ for at inspicere Shanghai’s skyline ved aftentid.

Nå jeg må hellere smutte igen, vi skal tidligt op imorgen.