dinvenmichael.dk

– life, the universe and everything…

Ní hâo. Her på dinvenmichael.dk foregår tingene i et højt tempo, så derfor er der allerede endnu en update. 🙂 Eller også skyldes det at jeg hellere må få skrevet tingene ned inden jeg glemmer dem :D. Jeg vil dog advare om at indlægget muligvis nok er blevet lidt for langt…

Lørdag morgen havde vi tilladt os selv at sove længe for at komme os ovenpå jetlag, rejsefeber, business class abstinenser m.v. Dagen kom derfor til at bestå af en let omgang sightseeing af de mest lokale seværdigheder. Vi startede med en tur ned til havnepromenaden kendt som ‘the bund’. Herfra er der en flot udsigt overtil Shanghai’s nyeste bydel Pudong som vokser med eksplosiv hast og har en skyline bestående af en række futuristisk udseende skyskrabere. Det kan ses på billederne når jeg får mulighed for at lægge dem op. Nede ved vandet snakkede vi kort med en pige som troede vi kom fra England, da hun mente at vi lignede en britisk lærer fra hendes skole. Hun kendte dog godt til Danmark, eller det vil sige hun nævnte ihf. selv ‘copenhagen’. 🙂

Efter en omgang nudler på en af havnens restauranter smuttede vi omkring Shanghai Museum der åbenbart er kendt for sin store samling af kinesiske skulpturer og vaser. Det viste sig dog at være en ganske besøgt seværdighed, så køen var håbløst lang da vi nåede frem. Vi besluttede derfor at stå tidligt op søndag (dvs. kl. 8) for at komme køen i forkøbet (jep jep, optimistisk).

Herefter gik turen til en lille gade hvor der hovedsageligt handles ‘antikt’ skrammel og bras fra kommunismens storhedstid. Her var der naturligvis mulighed for at købe alt tænkeligt med ‘formanden’, men vi formåede gudskelov at styre vores behov for at komme hjem med en Mao-statue.

På vej tilbage til hotellet oplevede vi at en eldrevet bus (dvs en bus der er forbundet til overhængende strømførende kabler) køre af sporet så at sige. Bussen havde åbenbart drejet for skarpt og ved den lejlighed sprang bussens forbindelse til kablerne af med en stor omgang gnister til følge. Den nykårede civilingeniørs første kække melding var at ‘den bus kører da vist ikke videre idag’, men selvsamme person måtte kort efter konstatere at i Kina klarer man den slags med en lang pind med en krog på hvor man så med håndkraft flytter rundt på disse strømførende ledninger – den var nok ikke gået i dk, men vi kan jo lære så meget af kineserne. 🙂

Om aftenen mødtes vi med Cathrines lillebror Christoffer over en ny omgang nudler. Han er i Shanghai på summer-school og som rejser med videre til Beijing senere. Det var vist rigeligt om lørdag.

Ak ja. Søndag morgen startede ikke som planlagt. Formanden for institut for alarmklok-indstilling havde glemt at tage højde for at uret stadig stod på dansker-tid. Det resulterede i at vi istedet blev vækket af rengøringsdamen omkring kl. 11… Gudskelov findes der en knap der tænder en ‘do not disturb’ lampe uden for døren til værelset. Den forstod hun åbenbart godt.

Køen ved Shanghai Museum var derfor ganske lang da vi omkring kl. halv et endelig nåede frem og vi havde ingen intentioner om at stå flere timer i kø i 32 graders varme. I stedet besluttede vi os for at besøge det nærliggende Urban Planning Exhibition. Som alle naturligvis ved er Shanghai vært for verdensudstillingen i 2010, noget som de absolut er stolte af, tilsyneladende på højde med OL i Beijing i år. Museet forklarer så hvordan Shanghai har udviklet sig gennem tiden og hvordan den vil forandre sig under den ‘master plan’ som der er blevet ‘vedtaget’ i anledning af expo 2010. Det var faktisk meget interessant at se og der var bygget kæmpestore modeller af byen som var ret imponerende. Det er naturligvis også ‘pudsigt’ at tænke over hvordan kineserne på den måde planlægger og designer nye byer og bydele som folk så mere eller mindre frivilligt bliver flyttet til, for som sloganet er for expo 2010: ‘Better city, better life’.

Efter denne fremtidsvision gik turen meget passende til ‘old town’ området som vist er det mest autentisk kinesiske der findes i Shanghai. Gamle historiske bygninger er der desværre ikke så meget af, da udviklingen de sidste 100 år er rigtig stærkt i området. Samme sted findes også en basar hvor det er muligt at købe alle tænkelige kinesiske produkter heriblandt naturligvis silke, mens bestemt også ubrugelige souvenirs. Det er dog strengt nødvendigt at prutte om prisen, det lykkedes os at en vare til en 1/8 af den pris en anden forhandler ville have for det samme – og vi har sikkert stadig betalt for meget. 🙂 Vi nåede dog også at gøre os uvenner med en sælger, som blev sur over at vi ikke ville have en vare alligevel, så har vi jo også lært lidt. 🙂

Nu må jeg hellere runde dette alt for lange indlæg af. Hold skruen i vandet og hav det vældigt!